Merkenbeleid

 Merken vallen op als ze zich onderscheiden van de rest, boven het maaiveld uitsteken. Merken moeten niet alleen anders zijn, ze moeten ook de klanten aanspreken. Relevant zijn.

Als u een succes wilt maken van uw merk, moet u keuzes maken, want u moet kiezen om gekozen te worden. Dit betekent ook dat u door te kiezen een deel van de markt afsluit. Namen, logo’s, vormen, design, slogans, slagzinnen, huisstijl zijn allemaal tastbare of zichtbare elementen van een merk en kenmerken de identiteit van de onderneming. Hoewel een merk meer is dan deze uitingen, zijn deze elementen wel direct beïnvloedbaar door de onderneming zelf in tegenstelling tot het beeld wat leeft in de gedachten van klanten, werknemers, belangenorganisaties en andere betrokken partijen. Dat beeld moet wel gevoed worden met de juiste informatie en emoties. Consequent gebruik van de identiteitskenmerken leidt tot een eenduidig beeld bij de klant en leidt uiteindelijk tot een waarde verhoging van het merk en ook de onderneming. Als een onderneming groeit, geografisch of in productassortiment, is het van belang dat er geen belemmeringen zijn voor deze groei onder het eigen merk. Een tweede merk kost eenvoudig meer geld en is dus nadelig voor de winst en waarde van de onderneming. Tijdig weten waar de ontwikkeling van het bedrijf heen gaat en anticiperen op deze groei, vraagt om een goed merkenmanagement. Op tijd ervoor zorgen dat een merk in een bepaald land voor bepaalde producten gebruikt kan worden, bespaart op de lange duur veel geld, ergernis en zorgen. Een duidelijke strategie met een eenduidig merk.