Merken, sterke merken zijn winstgevender dan ongemerkte producten. Er zit daarom voordeel in het bouwen van een sterk merk. Het bouwen van een merk gaat niet vanzelf, maar vereist overtuiging, passie, leiderschap en vooral een duidelijk doel. Weet waar u aan begint!
Want  heeft u al een antwoord op de volgende vragen?

  • Hoe behoudt u uw unieke identiteit?

Toen u begon met een goed idee en een duidelijk doel was het eenvoudig om al uw activiteiten langs deze meetlat te leggen. Gaandeweg, geconfronteerd met de realiteit van alledag, vervaagt het doel. Zo vervaagt ook uw boodschap en iedereen geeft er een volledig eigen invulling aan. Dat leidt tot verwarring, miscommunicatie en misverstanden en uiteindelijk tot minder winst.

Tip: B-GRIP kan op gezette tijden u helpen het doel en de bijbehorende strategie weer duidelijk te krijgen.

  • Kent uw klant uw naam? En als deze naam moet veranderen?

Het opbouwen van naamsbekendheid is een van uw eerste prioriteiten om een product of onderneming in de markt te zetten. De investeringen in deze naamsbekendheid betalen zich op den duur terug. Tenzij u uw merknaam moet wijzigen als gevolg van een ouder merkrecht. Als u vooraf de risico’s had geweten, had u zich een hoop ellende kunnen besparen.

Tip: Weet waar u aan begint en laat u vooraf goed informeren en adviseren door een expert.

  • U wilt groeien, kan dat?

U heeft plannen om internationaal te gaan opereren of wellicht uw product assortiment uit te breiden. Uw investeringsbehoefte kan wel eens heel anders uitvallen als blijkt dat u uw groeiplannen niet kan realiseren onder uw eigen merk.

Tip: Overleg regelmatig met uw merkengemachtigde en bespreek uw plannen.

  • Weten uw werknemers wat uw visie is? En uw missie?

Omschrijvingen van visie en missie zijn vaak verplichte nummers bij bedrijven en dat is te zien. Het resultaat is vrijwel altijd hetzelfde. Niemand in de organisatie weet wat de visie en missie van het bedrijf zijn en geen werknemer zal het uitdragen. Gevolg: uw klant of andere belanghebbende weet zeker niet waar u en uw onderneming voor staan. Een gemiste kans om uw unieke karakter uit te dragen.

Tip: Laat uw loodgieter uw visie en missie eens lezen en vraag hem wat het betekent.

  • U wilt uw onderneming verkopen en nu?

U heeft jaren aan uw onderneming gebouwd en nu is het tijd om het roer over te geven aan iemand anders. Probleem hierbij is vaak dat de unieke kwaliteit verloren gaat zodra u opstapt en dus de waarde van de onderneming minder wordt. Zodra u zich realiseert dat uw karaktereigenschappen overgedragen kunnen worden op een merk en de onderneming, zal er minder waardeverlies optreden als u niet meer de scepter zwaait. B-GRIP kan u duidelijk maken wat hiervoor nodig is.

Tip: Dit proces kost jaren, begin er daarom tijdig mee.

Als u uw onderneming wilt verkopen, inventariseer welke merk-, model- en andere rechten u heeft. De waarde van uw onderneming kan aanzienlijk lager uitvallen, als u dit niet goed geregeld heeft. B-GRIP zoekt graag voor u uit welke rechten waar geldig zijn en helpt u overzicht te houden op uw bezit.

Tip: Wees uniek, relevant en consequent!!!!!!

Het lijkt eenvoudig, maar het is het niet. Wat maakt uw onderneming of uw product uniek? En weet uw klant ook waar dat in zit? Is het van belang voor uw klant of is het onderscheidende element van uw product van geen enkele waarde voor uw klant? Kunt u volstaan met een eenvoudige boodschap en deze consequent en langdurig doorvoeren in alle uitingen van uw bedrijf?

Dit is een greep uit de noodzakelijke vragen die u zich moet stellen als u serieus met uw merken wilt om gaan, omdat u zich realiseert dat daarin de waarde van uw product en onderneming zit. B-GRIP helpt u graag om dit beleid duidelijk en uitvoerbaar vorm te geven.